نوشته شده توسط : مهران

عناصر پراهمیت در طراحی نمای ساختمان

یکی از عناصر حائز اهمیت در نمای ساختمان، ورودی است که محل و طراحی آن به شکل مستقیمی بر نقش و عملکرد ساختمان مؤثر است.
در ورودی نیز یکی از مهم¬ترین عناصری است که می¬توان به‌عنوان یک نشانه در ساختمان آن را در نظر گرفت و به مفهوم گذر از فضای عمومی خارجی و ورود به فضای خصوصی داخلی خواهد بود.
اما به دلایل اقتصادی که سازندگان در سطوح ساخته‌شده داخلی دارند، اغلب ورودی¬ها با فضای کمی ساخته¬وپرداخته می¬شوند.
سرمایه¬گذاران ساختمانی هم صرفاً بر روی رعایت ضوابط ضروری طراحی ساختمان تأکید می¬کنند.
زمانی که ورودی وسایل نقلیه به پارکینگ با ورودی خود ساختمان یکی باشد، آنگاه بیشترین مشکل پیدا می¬شود و در این حالت است که اگر فردی وارد شود فقط یک باریکه¬ای کنار دیوار برایش باقی خواهد ماند.

 


گاهی نیز ورودی یک ساختمان با تجمل زیادی است که باعث دگرگونی در عملکرد ساختمان خواهد شد.
نکته مهم در توجیه عملکرد و شکل ساختمان، تناسب ورودی و حجم ساختمان است.
طبقه همکف ساختمان به‌عنوان بخشی که اتصال به زمین دارد یا کف پیاده¬رو است، در معرض دید قرار خواهد گرفت که اهمیت ویژه¬ای را زندگی شهری را خواهد داشت.
به همین خاطر نمای ساختمان در این نقطه از ساختمان اهمیت بالایی داشته و مصالح مورداستفاده در این نقطه باید بادوام¬تر و مستحکم¬تر از سایر نقاط ساختمان باشد تا عابر با نگاه به نمای ساختمان احساس ثبات کند.
اما در ساختمان¬هایی که طبقه همکف به‌صورت تجاری اداره می¬شود، به دلیل تغییرات دکوراسیون واحدهای تجاری که مدام در حال اعمال شدن است، باعث می¬شود ساختمان شخصیت ثابت خود را ازدست‌داده و نمای ساختمان دیگر چهره شناخته‌شده‌ی ثابتی را نداشته باشد.
در ساختمان، تراس¬ها یک چشم¬انداز جدید نسبت به فضاهای بیرونی هستند. بالکن¬ها نیز نباید دارای یک تصویر موقتی باشند که بیننده با دیدن آن، تصور به جدایی آن از ساختمان داشته باشد.
لبه بام حدومرز نمای ساختمان و آسمان است و انتهای نما را ازنظر بصری، بام می¬دانند. بام را می¬توان پوسته¬ای در نظر گرفت که بر سر ساختمان کشیده¬ایم لذا نمی¬شود که لبه بام با دیگر قسمت¬ها در آسمان دارای تفاوت باشد.
ظاهر و صورت ساختمان، مهم¬ترین رکن هر ساختمانی است که در برابر دید هر عابر یا سایر افراد غیر استفاد¬ه¬کننده آن ساختمان، خودنمایی می¬کند.
همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، نمای ساختمان ایجادکننده نمای شهری است اما به دلیل ضعف در قوانین در بین طراح و سازنده ساختمان، نمای ساختمان از اهمیت کمی برخوردار شده است.
ضوابط و مقررات ویژه در ارتباط با سیما و کالبد شهر را می¬توان در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان پیدا کرد و گروهی از برجسته¬ترین متخصصان مرتبط با زیباسازی و زیبایی¬شناسی، طرح¬های بزرگ و کوچک معماری و شهری را ازلحاظ نمای بیرون ساختمان و محیط شهری بررسی می¬کنند و در آن به اصولی همچون جنبه¬های رنگ، حجم، مصالح مناسب، فضای پر و خالی نمای ساختمان، رعایت اصول هماهنگی، تناسبات و … می¬پردازند.
پاسخگویی با سرعت به نیازهایی که محسوس هستند، موضوعی است که برای علاقه¬مندان، نگران¬کننده است لذا در این فضای ساخت‌وساز که پرشتاب به جلو می¬رود، نیاز است تا طرح¬های ارائه‌شده توسط مراکز تأیید پروانه¬های ساختمانی، بررسی شوند.
برداشتن گامی مؤثر در جهت بالا بردن کیفیت نماهای شهری را می¬توان در اصول زیر خلاصه کرد:
بررسی میدانی طرح ساختمان¬ها با بناهای اطراف ازلحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم نمای ساختمان با ساختمان‌های اطراف، زیبایی طرح و مصالح مورداستفاده و…
ارتقا کیفیت شهر و زیباسازی نماهای شهری درگرو درنظرگرفتن موارد ذکرشده و القای آن توسط شهرداری هر شهر هست.

نماسازی ساختمان
ایجاد نمای ساختمان در شیوه¬های اجرایی متفاوت و متنوع زمانی در دستور کار مالکان و سازندگان ساختمان¬ها قرار می¬گیرد که زیبایی ظاهری، آرامش، آسایش و ایمنی و صرفه¬جویی در مصرف انرژی در ساختمان¬ها و محل زیست بشر، بیشتر از قبل مدنظر قرار می¬گیرد.
البته در بحث نماسازی ساختمان، ایرانیان دارای سابقه طولانی هستند و در طول تاریخ از گچ¬بری و آهک¬¬-بری برای نمای ساختمان استفاده کرده¬اند.
بناهای تاریخی مثل مساجد جامع بسیاری از شهرها ازجمله شیراز، تبریز، اصفهان و بسیاری از عمارت¬ها، بقعه¬ها و مقبره¬ها و بسیاری دیگر از بناهای قدیمی و تاریخی، نشانی از کار هنرمندانه، فنی و اصولی معماران و سازندگان ایرانی است.
حال دانستن این نکته ضروری است که نمای ساختمان، چه هدفی را دنبال می¬کند و چه عواملی در نوع و شیوه¬ی اجرای آن دخیل هستند.
نکته¬ی مهم دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که ساخت هر نمای ساختمانی با هر هزینه و مصالحی که هست، باید به‌طور اصولی نگه¬داری شود و در صورت آسیب¬دیدگی، برای اجتناب از تخریب و صدمات بیشتر، باید قسمت¬های آسیب¬دیده شده مرمت و تعمیر شوند.

 

 

 

 

 

طراحی مسکونی , طراحی لابی مسکونی , روف گاردن , طراحی رستوران مدرن , ویترین مغازه , دکوراسیون داخلی تجاری , طراحی دکوراسیون داخلی , طراحی مغازهطراحی داخلی صرافی , طراحی داخلی طلا فروشی , دکوراسیون داخلی ویلا ,دکوراسیون داخلی اداری ,طراحی داخلی هتل



:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1396 | نظرات ()